torsdag 2 januari 2014

Träning det nya året

Det är nytt år, nya möjligheter. Precis som DU så tänkte jag bli bättre med kost och träning, jag skulle väl inte kalla det nyårslöfte men 1 januari är ju en bra dag att starta:) Jag börjar ju inte på noll när det gäller träning eller kost, men oj vad jag har slarvat i december. Jag har ätit sött VARJE dag sedan jag började göra julgodis för ett par veckor sedan. Skulle nog kunna säga att jag blivit lite sockerberoende. Träningen har jag inte heller prioriterat så mycket. Men, jag har inte dåligt samvete över det utan det var så jag ville och orkade ha det då.

Jag tänkte inte göra misstaget att gå stenhårt ut nu i böjan för att snabbt misslyckas och bli besviken. Träning och kost är inte hela livet, det är en del av livet som ska kännas kul och passa in i vardagen. Nu vill jag komma igång och se vad jag är sugen på och vad som kommer att gå att kombinera med jobb och mammaliv.
Här är planerna för

Träningen:
Jag kommer inte sätta pressen på mig att träna ett visst antal pass i veckan, jag behöver inte göra det för att ta mig till gymmet. Men jag tänker mig ca 3 ggr/v. De första veckorna kommer det bli mycket gruppträning, dels för att få upp träningsglädjen och dels för att passen är korta och intensiva, oftast 60 min aktiv träning. Längre fram blir det förmodligen att gå tillbaka till styrketräning kombinerat med kondition.

Kosten:
Jag har fått tillbaka den där känslan i kroppen och knoppen, den som jag hade i somras. Att jag kan motstå sötsaker och har självdiciplinen att tacka nej. Ibland känner man att man ska försöka men att det kommer bli svårt, och ibland bara känner man att det kommer gå bra. Det gör jag nu så jag hoppas det håller i sig! Det är förmodligen att jag bara är så trött på allt detta socker nu, det ger ju inget i längden. Däremot kommer jag äta det jag vill, i alla fall för tillfället. Alltså inget undvikande av bröd eller andra kolhydrater, det får i så fall komma senare.

Jag håller er såklart uppdaterade på hur det går!


Innan dagens Zumbapass som verkligen var kanonkul idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar