onsdag 25 december 2013

Amningsuppdatering

Juldagen idag och vi har inte varit utanför huset. Bara lekt och städat undan efter gårdagen. Mysdag helt enkelt! Emilio är så rolig nu, han vill verkligen att saker ska vara kul så att han kan skratta. Igår när jag dukade pressade han fram massa skratt, och när pappa visar honom en bok skrattar han massa men man hör att det är fejkskratt! Haha, det är så roligt så vi alla börjar skratta på "riktigt" :) Han har blivit väldigt glad av lite större folksamlingar med, vill ha uppmärksamheten så han sitter och pratar och skrattar tills folk svarar. Gounge!

Jag tänkte berätta lite om hur vi gör med amningen nu. Emilio blir 8 månader om en vecka och sedan han var 6 månader har han börjat äta mer och mer mat. Nu ammar jag honom ca 3-4 gånger per dygn. Varje kväll vid nattningen, en eller ett par gånger på natten och ibland på morgon eller någon gång under dagen. Amningen mättar inte Emilio alls mycket längre så jag ammar honom mest för mysets skull. Jag tror inte att det kommer mycket mjölk när han ammar, jag känner inte att mjölken rinner till längre och hör knappt att han sväljer. Innan brukade alltid det andra bröstet läcka en massa när jag ammade men det gör det inte längre. En tråkig sak är att det inte verkar som att amningen hjälper honom att somna på natten längre. Det kanske bara är något tillfälligt men nu när han vaknar på natten och får bröstet somnar han inte om snabbt som han brukar. Det är rätt jobbiga nätter nu för det tar en liten stund att få honom att somna om när han vaknar. Egentligen är det väl bäst att ha någon annan metod än att söva med mat på natten men det har varit det snabbaste och smidigaste sättet hittills. Det känns inte riktigt som att vi ha ork att börja vänja av nattmålen för tillfället, så vi får börja ha välling vid nattduksbordet och ge det på natten. När det gäller amningen så får vi se hur länge vi fortsätter, jag blir väldigt glad när Emilio vill amma på dagen och är rädd att mjölken tar slut om jag slutar amma på nätterna, men vi får väl helt enkelt se. Det är ju en omställning att sluta amma helt, det är ju så smidigt att alltid ha maten med sig så att säga samtidigt som det är en mysig stund att amma. Jag hade velat  att Emilio skulle vara ännu mera matglad innan jag slutar helt, det finns en liten oro att han inte ska få i sig tillräckligt annars, även om han följer sin kurva. Jag kommer försöka fortsätta amma ett tag till i alla fall:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar