måndag 19 augusti 2013

Vecka 6

Nu har 6 veckor passerat sedan jag bestämde mig för att komma i form. Denna veckan har jag haft en dag då jag ätit precis vad jag ville, vilket alltså blev smörgåstårta, tårta, läsk och kakor. Men det har jag inte dåligt samvete över, eftersom jag hade planerat och bestämt mig för att göra det. Det är skillnad mellan det och mellan att falla för trycket och hetsäta/äta i smyg. Annars har jag mestadels ätit bra mat, ätit regelbundet så jag hållt mig mätt. Det har slunkit ner lite vitt bröd och jag slickade av slickepotten när jag bakade men det gills knappt, hihi;)

Denna veckan visar vågen 7 hg mindre än förra. Jag har styrketränat 3 dagar, alltså hela kroppen. Däremot var jag aldrig ute och sprang. Skulle kunna ge en massa undanflykter men jag tog mig helt enkelt inte tiden till det. Hade ju tänkt ut och gå med barnvagnen i alla fall 5 dagar men det blev bara  2 ordentliga rundor. Får väl försöka kompensera upp det denna veckan:)

Igårkväll tränade jag mina favoritmuskler och min värsta muskel. Favoriterna är axlar och triceps. Det känns som att det är lätt att bli starkare i dom och man blir motiverad när man börjar skymta skuggningar på armen efter dom. Det jag tycker är allra tråkigast att träna är biceps, för jag är så svag haha! Men igår lyckades jag faktiskt ta tyngre eller göra fler repetitioner i alla övningar jag körde, jämfört med tidigare veckor. Det gick jättebra, undrar om det var för att jag laddat med kolhydrater hela dagen!:)

Jag gillar verkligen att styrketräna. Och du som tänker att det är inget för dig, du vill ju inte vara stor som ett hus eller se manlig ut med massa muskler. Det kommer inte hända. Det är så svårt för tjejer att få stora muskler. Genom att styrketräna får du istället lite former istället för att vara slapp som du blir om du bara går ner i vikt. Du blir stark och får en bra hållning. En vältränad kropp förbränner även mer fett än en utan muskler. Kombinera med lite konditionsträning så blir du av med fettet snabbare. Testa, vettja, du kanske älskar det;) Och om du inte vågar stå med hantlar framför speglarna i början (det tog mig 2 år att våga göra det, nu är jag alltid där) så börja med body pump pass. Där får du tips på övningar. Sedan kan du köra i maskinerna och sen börja framför speglarna. Tjuvkika på de andra och se vad de gör för övningar, härmas lite!


Ska strax göra dips:)

Imorgon kommer ett inlägg med hur min mage ser ut nu några månader efter förlossningen. Om jag inte hinner ångra mig och radera det innan, vi får se;)

1 kommentar:

  1. Heja heja! Jisses, vad duktig du är! Har precis kommit igång på allvar nu med PW och snart blir det premiär på gymmet =)

    Lade precis upp en bild på min korvmage 12 veckor efter förlossningen. Ingen vacker syn men man blir peppad för det ska bli tajtare! :P

    SvaraRadera