lördag 10 augusti 2013

Farligt att se på babblarna?

Liksom många andra bebisar har Emilio fått titta ett par gånger på youtubeklippet med babblarna. Och han är väldigt fascinerad! Det är kul att man kan roa honom med det men jag måste erkänna att jag var orolig innan jag visade det. Jag har ju hört att det är farligt för barn att titta på tv.

Var tvungen att kolla upp det och det är visst så att små barn inte kan bearbeta alla bilder som flimrar förbi. Deras hjärnor är inte tillräckligt utvecklade och de kan inte fokusera på bara vissa delar av det som visas, och tv tittandet kan stressa hjärnans mognad. Någon studie har visat att barn som hade anlag för att få adhd fick ökad risk att få det om de sattes framför tvn mycket som barn. 

Detta gällde alltså väldigt mycket tvtittande. Jag tror att anledning till att bvc säger att barnen inte ska se på tv är att man inte ska ha igång den hela tiden eller använda den som en barnvakt. Vi ser aldrig på tv, bara när det är mello, biggest loser eller idol:) Vi ser på serier på datorn ibland men bara när Emilio sover. Så jag tror inte att det är någon fara att han får se en babbel någon gång ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar