fredag 26 juli 2013

Att växa och upptäcka världen

I flera veckor har jag stått i kö hos bibblan på boken Att växa och upptäcka världen. Nu har jag äntligen fått den! Den handlar om de 7 utvecklingssprången som sker under bebisars första år. Både jag och Patrick har läst om det (förmodligen pågående ) som sker runt 12 veckor. Det står förklarat vad som händer hos barnen, hur språnget märks, hur man kan stimulera och hjälpa barnen bäst och andra föräldrars erfarenheter. Den är verkligen jättebra att läsa och jag rekommenderar alla med barn under 1 år att göra det!

Nu när barnen är 12 veckor gamla så börjar de få en mer nyanserad bild av världen. De ser världen på ett nytt sätt och den enda tryggheten de har är föräldrarna. Inte konstigt att de är mer ledsna och vill vara nära ofta. 

I boken står det tips på lekar som passar en 12 veckors bebis. Det gillade jag eftersom jag kan tycka det är lite svårt att veta vad man ska leka:) Det står också vad bebisar "förväntas" lära sig nu. T ex greppa efter leksaker, vända sig med lite hjälp, kunna ändra till sittande och stående ställning när man håller dem i händerna osv. Det är ju så olika mellan barn, vissa saker kan Emilio och vissa kan han inte, som att t ex stoppa fötterna i munnen. Men efter att ha läst om allt blev i alla fall jag mer medveten om vad han är påväg emot och vad han försöker göra. Innan han jag inte tänkt på att han försöker greppa tag i saker när han viftar på armen mot dom, men nu uppmuntrar och hjälper vi honom att göra det. Det blir lite lättare att förstå vad han vill. 

Det står också att de redan nu lär sig samtalets grunder. När de "pratar" med en ska man svara och sedan vänta på att  de säger något igen. Man ska inte avbryta dom. De lär sig då att man pratar varannan gång. Jag som brukar gå och babbla och sjunga nonstop testade det och det var så kul! Först satt han bara tyst men sen svarade han varje gång vi sa något! Fast det går ju inte alltid, de måste vara på humör:) 

Som sagt, läs gärna boken om ni får möjlighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar