lördag 23 februari 2013

The Godfather

Hur har ni valt gudföräldrar?

Vi bestämde oss ganska tidigt för Patricks ena killkompis. De har känt varandra jättelänge, han är en bra kille, stabil, bra värderingar. Kanongudfar!

Det jag tycker man får tänka på när man väljer gudföräldrar är för det första att det är någon man litar på, men även tänka på åldern. Om något någon gång mot förmodan skulle hända skulle jag helst vilja att mina föräldrar tog hand om lillen. Men de är ju rätt gamla om säg en 10-15 år. Jag har vänner som valt sina småsyskon men de kommer ju kanske själva vara barn...

När man läser runt om gudföräldrars uppgift så verkar det inte vara lika "viktigt" eller bindande som förr. Om en kris skulle vara framme ska personen vara beredd att ta ett föräldraransvar. Jag vet egentligen inte hur det fungerar i praktiken, men vi är nöjda med vårt val.

Vet ni om man måste välja två personer (även en gudmor) eller om det räcker med en?

Nu inväntar vi gudfader för en mellokväll!
Hittade en gammal Vero Moda klänning. Fast det är mer som en topp nu.


Undrar hur länge till jag måste hålla under magen för att den ska synas?:)


2 kommentarer:

  1. Båda mina och min lillasysters gudföräldrar har varit nära vänner till våra föräldrar, och jag själv har tänkt att jag vill göra likadant med mina framtida barn. Min pojkvän och hans syster däremot har någon släkting som gudförälder.

    Jag kan visserligen hålla med om att gudföräldern inte har samma betydelse som tidigare, men samtidigt tänker jag att ju större familj desto bättre. Våra syskon får ju äran att bli fastrar och mostrar, då kan väl någon annan få bli gudförälder :)

    "Vänner är den familj man väljer"

    SvaraRadera
  2. Hej, fin blogg!
    och grattis till graviditeten!
    tänkte bara skriva att jag är gudmor till min systerdotter, och jag är ensam att vara det så det går alldeles utmärkt att bara välja en :)
    lycka till med den lilla!
    kramar

    SvaraRadera