tisdag 8 januari 2013

Mammaledig

Innan jul fick vi ett moderskapsintyg från barnmorskan, som vi skickade in till Försäkringskassan. Igår fick vi hem de första papprerna därifrån. Jag har varit inne på deras hemsida och kollat lite hur det fungerar med ersättning och dagarna. I det första skedet ska de på mitt jobb fylla i hur länge jag varit anställd och min månadslön.

Jag har varit orolig innan eftersom jag trott att man ska skicka in arbetsgivarintyg från det senaste året. Jag har vikat på en massa ställen, jobbat halvtid och pluggat. Fått studiebidrag men inte studiestöd. Så jag har tänkt att det kommer vara SÅ omständigt att räkna ut ersättningen.

Men, till min (positiva) förvåning så verkar det som att de räknar på ens nuvarande lön om den beräknas gälla minst 6 mån innan BF, och tillsvidare. Eftersom jag blev anställd i oktober och har BF i maj bör de alltså gå på min nuvarande månadslön (jag är tillsvidareanställd), vilken är mycket högre än genomsnittet förra året. Jag hoppas men är ganska säker på att det stämmer. I så fall spelar inte mina tidigare jobb/studier någon roll. Tänk vilken tur att jag fick ett jobb!

Hur är er upplevelse av Försäkringskassan? Har det strulat eller gått bra?

När det kommer till föräldraledigheten så tror jag att jag ska jobba fram till 2 v innan BF.
Papi vill också vara hemma mycket med lilla knytet, förstås, så vi har börjat planera lite löst om hur vi ska dela upp det. Förmodligen är jag hemma från maj till januari. Den terminen delar vi nog på föräldrarledigheten och är hemma halva veckorna var. Jag hade såklart velat vara hemma så länge som möjligt med lilla bebis men man får inte glömma bort pappa-barn relationen. Hur gjorde ni?

3 kommentarer:

  1. Vi väntar tvillingar och kommer därför att vara hemma tillsammans de första två månaderna. Därefter är jag nog hemma själv i ca 16 mån och sen ska min man vara hemma i ca 4 månader. Känns konstigt att jag ska vara borta från jobb så länge men samtidigt vill jag passa på och njuta av den här tiden då dom är små.

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet av försäkringskassan är att de strular nästan jämt men är bättre när det handlar om barn. Än har jag inte haft några problem kring föräldrapenningen och jag hoppas det fortsätter gå smidigt.

    SvaraRadera
  3. För mig har det mer eller mindre alltid gått smidigt med fk. De har varit trevliga i telefon och jag har haft lätt att lösa det med dagarna. Söker alltid för ett par månader framåt. När mina dagar för dottern tar slut är hon 18månader och lillebror kommer. Min man har varit hemma till och från hela tiden under den här tiden. I somras var han hemma nästan två månader (tog en vecka semester och resten föräldraledighet). Då han jobbar som konsult via bemanningsföretag har han ibland stått utan uppdrag och då varit hemma med lön ett par veckor. Nu jobbar han skift så är hemma halva dagarna typ plus varannan fredag (kommer troligtvis ansöka om pappadag på de andra fredagarna så han är hemma 3 dagar/vecka. I alla fall de första månaderna med två barn). /mammamone.blogg.se

    SvaraRadera