tisdag 15 januari 2013

Avundsjuk?

Vi vet att vi ska njuta till fullo av graviditeten, men jag tror ändå att det är lätt att bli avundsjuk på andra gravida eller andra graviditeter. Vi vill alltid ha det vi inte har, visst? Men den tanken kanske vi kan ändra på... Här är några saker som kan skapa avundsjuka men som inte säkert är något att vara avundsjuk över.

Hon har inte mått det minsta illa under sin graviditet
Visst är det superskönt att slippa känna illamående varje dag, jag vet. Men se illamåendet som en bekräftelse på att du har ett litet liv där inne. När jag var gravid gick jag och önskade i smyg på att må illa, bara för att få bekräftelse på bebis.

Hon har inte gått alls mycket i vikt under graviditeten
Vikten kommer alltid att vara ett problem för vissa, vare sig man tycker man är för smal eller tjock. Men nu är faktiskt inte du den viktigaste att tänka på, utan din bebis. Huvudsaken är att din bebis mår bra. Alla räknar med att du ska bli tjock, så det är bara att ta smällen. 9 månader av ditt liv består denna graviditet av. Hela livet väntar dig sen.

Hon har energi och motivation att hålla igång med träningen under graviditeten
Visst kan man få ångest när andra lyckas hålla igång och leva på som vanligt. Men se det som lyx att våga och kunna släppa träningen under den här tiden.

Hennes mage är så rund och fin
Formen på magen är också något som vi kan bli avundsjuka på. Vår är för stor eller för liten, för bred eller för spetsig. Men när du ser tillbaka på bilder från din graviditet, och tänker tillbaka på längtan. Kommer du verkligen att minnas formen på din mage som ett problem då?


Vad blir ni mer avundsjuka på, men viktigast av allt- hur kan ni tänka istället?

4 kommentarer:

  1. Den enda gång jag kan minnas som jag varit riktigt avundsjuk är då man själv varit väldigt tidig i graviditeten och fortfarande inte vant sig vid tanken att man faktiskt väntade barn och inte missfall. Då kunde jag bli avundsjuk på alla de andra som kommit så mycket längre.

    Men annars har jag accepterat min graviditet väldigt bra, trots att jag är den som kaskadspytt i månader, mått illa lika länge, lider av foglossning och karpaltunnelsyndrom och tuffa sammandragningar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätta takter och bra jobbat!

      Radera
  2. jag brukade vara avundsjuk på alla som har mycket större mage, jag ville ju bara att den skulle synas :) men försökte tänka på att det är skönt när den inte är för stor och tung, även om det är svårt :) Nu är jag ändå ganska nöjd med det, klart det hade varit roligt om det syntes mer men man ska ändå orka med 15 veckor till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag med men försöker som sagt att tänka bort det:)

      Radera